Blog by Boolino

Mucho más que cuentos infantiles

Boolino es más que una web de cuentos infantiles y novela juvenil. Encuentra en nuestro blog consejos de lectura.

boolino entrevista a Margarita del Mazo

Entrevistas  · 

boolino entrevista a Margarita del Mazo

 

"Així va ser com, entre conte i cant, jo també vaig anar explicant. Acostumem a imitar allò que veiem i tots ells [la meva família], sense adonar-se'n, em van alimentar amb cada paraula i em van ensenyar aquesta professió que tant estimo."

Margarita del Mazo va néixer a Malpica de Tajo (Toledo) i actualment viu a Paracuellos de Jarama (Madrid). Està Llicenciada en Dret, però aviat va veure com, el 1999, el seu camí es torçava cap al món de les històries. Ara les narra de viva veu i sobre paper. Ella mateixa assegura que viu del conte, no només perquè li dóna per viure, sinó perquè no pot viure sense explicar.

El 2009 va publicar el seu primer llibre, Mosquito, amb OQOeditora, il·lustrat per Roger Olmos, va serMARGARITA007 copia finalista al premi Junceda 2010. En aquesta editorial té també La máscara del león, que va il·lustrar magistralment Paloma Valdivia; ¡A mí no me comas! amb l'il·lustrador Vitaly Konstantinov i La boda de los ratones amb il·lustracions de Lisa Kaser. El 2011, va guanyar al costat de Ángela Cabrera, el Premi Lazarillo de Álmbum Ilustrado amb Hamelín, posteriorment editat per Edicions La fragatina. I el seu últim llibre Camuñas, amb il·lustracions de la danesa Charlotte Pardi, publicat per OQOeditora.

Des de quan estàs submergida en el món dels contes?

Des de sempre. Em vaig criar entre contistes. El meu besavi, els meus àvies, els meus oncles, els meus pares, tots eren "gent de paraula", gent d’explicar. D’explicar i de cantar, que també eren cantadors. Vaig néixer a un poble de Toledo i sent molt petita, ens vam venir a viure a Madrid. Tornàvem allà durant les vacances i, sempre que podíem, els caps de setmana. Al meu poble va trigar molt a arribar la televisió. No és que això fos dolent ni bo, simplement era diferent. En lloc de distreure'ns amb dibuixos animats, ens distreien amb històries. Les reunions al voltant de la xemeneia, a l'hivern, o al fresc, a l'estiu, la matança, la conserva, la recollida de l'oliva, la pruna o el tomàquet, els dies de colada a la riera, eren moments que compartia la família al complet: avis, oncles i cosins. I com érem una família gran, quan no explicava un, explicava un altre. Explicant contes, llegendes, "batalletes" o cantant romanços podien aconseguir agrupar a tota la mainada quan volien. Tenien la millor de les armes i la feien servir bé. Així va ser com, entre conte i cant, jo també vaig anar explicant. Acostumem a imitar allò que veiem i tots ells, sense adonar-se'n, em van alimentar amb cada paraula i em van ensenyar aquesta professió que tant estimo.

Com vas passar del dret al món literari? Va ser fàcil?

No va ser difícil. El meu pare ho explicava dient que els advocats són els millors contistes. És a dir que, segons ell, vaig encertar plenament en l'elecció de la meva carrera. Primer van venir els contes a viva veu i per retenir en la memòria la paraula dita va arribar la paraula escrita. Els narradors ens alimentem de contes, llegim contes, inventem contes, cuinem amb contes, anem al llit amb contes, ens despertem amb contes, i fins i tot, somiem contes. M'imagino que tot això va poder influir bastant. Sí que és veritat que he de donar les gràcies a grans persones que es van creuar en el meu camí. En aquest sentit, sempre he estat molt afortunada. No puc nomenar totes però hi ha dos que em van donar l'empenta necessària perquè jo hagi arribat fins aquí. Gràcies a Ana Ga Castellano per confiar en mi com a narradora i gràcies a Paula Carbonell per confiar en els meus escrits i animar-me a seguir escrivint. D'elles, i de moltes altres, he après tot el que sé i segueixo aprenent.

Ilustracja 7580 1m copiaRecordes algun llibre que marqués la teva infància?

Clar. Era Nadal i la meva mare va arribar a casa amb un regal. Em va dir que s'havia trobat amb el Rei Gaspar (el meu preferit) i li havia donat un conte per a mi. Es tractava de La Bella Dorment. Era un d'aquells contes troquelats que tenia la forma del personatge de la portada, en aquest cas , una princesa. Aquesta princesa portava el collaret més bonic del món al voltant del coll. Era un collaret de veritat! Estava format per una "joia" verd que, penjada d'una cinta, entrava i sortia per dos petits orificis situats a banda i banda del seu coll. Aquest va ser el meu primer llibre. Per a mi, la meva primera joia.

En què et bases per escriure contes? Explica'ns com és el teu procés creatiu.

El procés creatiu és diferent a cada conte. Hi ha contes que han sortit a la primera. Em ve la idea, em poso a escriure i tota la història flueix de principi a fi. Altres són contes que he explicat moltes vegades, contes que formen part del meu repertori i que un dia decideixo passar al paper. Hi ha contes que sorgeixen d'una frase que escolto, d'un record que em ve al cap, d'una imatge, d'una cosa que he viscut o que m'han explicat. També m'agrada escriure versions de contes tradicionals. Estic convençuda que és necessari revisar la tradició, no podem contribuir a perpetuar determinats models decimonònics. Trigo molt temps en veure un conte totalment acabat, tancat. Els hi dono una i mil voltes. Tinc moltes llibretes, entre deu i vint, en què vaig anotant idees que em van passant, sempre porto alguna sobre. Hi ha vegades que necessito set d'elles per escriure un conte, és com armar un puzle. No sé en quin llibreta vaig anotar què, però sé que estan repartides en dos calaixos. Anar buscant les peces d'aquest trencaclosques m'ajuda a recuperar altres històries. És caòtic però és així.

Quan expliques contes als més petits, què sents? Què esperes d'ells? I ens fas un gran favor si ens expliques algun truc per triomfar com a narradors.

Si et sóc sincera, em sento "en pilota viva" i és així com m'he de sentir per poder explicar. I sobretot gaudeixo, jugo. Esperar, no espero res, encara que rebo moltíssim. Un truc? Ja t'ho he dit, despullar-se i gaudir.

En altres entrevistes afirmes que els contes no són només per a nens, podries explicar per què?

Sempre he dit que explico per a totes les orelles que em volen escoltar perquè els contes no saben d'edats. Deixem d'explicar històries als nostres fills quan creixen, pensant que ja no els interessen o que ja poden llegir ells mateixos. I els nostres nois s'ho creuen: són massa grans per contes. Això provoca que quan ells siguin pares faran el mateix amb els seus fills, que també creixeran amb aquesta convicció i faran el mateix amb els seus. És trist però és així. Arribem a l'edat adulta sense recordar que escoltar històries és una cosa natural en l'ésser humà. Sé que és un tòpic, però des del principi dels temps, l'home explicava històries al voltant del foc. Ara no hi ha fogueres al costat de les quals seure’s, i el cap de la tribu va tan de pressa que no té temps per aturar-se, i molt menys per seure. Hem permès que els mitjans audiovisuals siguin els únics que expliquen, però una cosa molt especial succeeix entre el que narra i el que escolta una història explicada de viva veu. I aquesta història només necessita unes oïdes atentes, no importa l'edat que tinguin.

El passat any vas rebre el premi “Lazarillo de Álbum ilustrado” amb una adaptació del Flautista d'Hamelín, titulada Hamelín i publicada per l'editorial La fragatina amb il·lustracions d’Ángela Cabrera. Encara que ja ho explicàreu a l’Ilustratourpodries comentar als nostres usuaris i lectors el què va suposar per a tu i com va ser rebre un premi d'aquest calibre?

És curiós, però quan et presentes a un concurs creus que pots guanyar, però, quan guanyes no t'ho pots creure. Tant és així, que quan em vaig despertar l'endemà que em comuniquessin que havíem guanyat el Lazarillo, vaig haver assegurar-me que no havia estat un somni. Aquest Hamelín va fer un viatge diferent. Allò habitual a un àlbum és que s'escrigui un text perquè després sigui il·lustrat. No obstant això, en aquesta ocasió la cosa va anar al revés. La història ja estava explicada en imatges i necessitava d'un text. Encara que jo no havia fet abans una cosa així, quan vaig veure els originals d'Ángela no em vaig poder resistir a intentar-ho. Va ser un treball molt especial perquè la història ja estava en aquestes imatges i jo només vaig haver ficar-me dins d'elles, dins de les cases d'aquest poble gris, per treure-la i poder escriure-la. Casualitats del destí, acabem El flautista de Hamelín a pocs dies que finalitzés el termini per presentar obres al Premi Lazarillo. Així que quan Ángela em va preguntar què fèiem amb el projecte, li vaig comentar que podíem presentar-la al Premi. Al principi, aquesta idea fa una mica de vertigen, la veritat, perquè parlem d'un dels premis de literatura infantil i juvenil de més prestigi al nostre país. Però Ángela i jo estàvem molt satisfetes de com havia quedat l'obra en el seu conjunt. No teníem res a perdre i tot per guanyar... i vam guanyar.

9fb61923ac4d7d457ce7fe3577600e75

Autora: Margarita del Mazo // Il.lustradora: Ángela Cabrera // ISBN: 9788493983314

Des de boolino volem fomentar la lectura tant en els més petits com en els més grans. Fins a quin punt creus que és beneficiós llegir?

La lectura és un acte que tot i fer-se en solitud, acompanya. Llegir ens fa lliures. Obre la nostra ment perquè ens permet posar-nos en la pell d'altres, i això, ens ajuda a créixer. Ningú que llegeix és petit. A més llegir et permet viatjar en low cost. Personalment quan començament un llibre que m'enganxa, estableixo una relació d'amor-odi amb ell: no vull que la lectura acabi-no puc deixar de llegir.

A boolino estem convençuts que hem d'aconseguir que les nenes i els nens llegeixin més, perquè es diverteixin i, a més, quan siguin adolescents i adults segueixin fent-ho, i hagin desenvolupat més les seves capacitats cognitives. Què els recomanes als pares que volen que els seus fills siguin bons lectors?

Com ja he dit abans, acostumem a imitar el que veiem. A una casa on tots llegeixen, els fills solen llegir. Encara que aquesta regla no sempre es compleix. Hi ha cases on els pares no llegeixen res o gairebé res. En aquests casos, són els centres escolars els que han d'aconseguir que els nois llegeixin. Això s'aconsegueix amb recomanacions encertades. No ens atrapen els llibres, ens atrapen les històries que ens expliquen. Es tracta de triar històries que interessin als nostres adolescents, històries amb les que se sentin identificats perquè, sense adonar-se'n, es vegin atrapats per la lectura i vulguin repetir l'experiència. Estic convençuda que determinades lectures "prescindibles" són part del camí per arribar a les "imprescindibles". Jo recomanaria als pares llegir en família, compartir la passió per la lectura en un moment donat.

Creus que és compatible la televisió o les noves tecnologies com a forma de diversió amb el llibre o la lectura?

Són coses molt diferents perfectament compatibles. El que cal fer és trobar l’espai per a cadascuna d'elles. Seria ideal establir un camí d'anada i tornada entre la televisió, les tecnologies i els llibres, sense oblidar-nos del cinema, és clar.

Ara que la tecnologia avança ràpidament, com veus al llibre en 10 anys? Consideres bons els nous mètodes de lectura?

No sé que passarà d'aquí a deu anys. Seria un gran avanç que el llibre electrònic substituís el llibre de text, sobretot, per evitar el pes que carreguen els nostres nens a l'esquena cada dia. Els llibres especials, els que cal mirar, tocar, palpar, olorar, abraçar, acariciar i signar quan se'ls regales a un amic, aquests no desapareixeran.

I per acabar, i abusant de l'oportunitat brindada, ens atrevim a demanar-te que ens recomanis alguns dels teus llibres favorits per aconseguir despertar en els nostres petits l'amor per la lectura.feria del libro madrid 2011

De totes les preguntes que m'heu fet, aquesta és la més difícil de respondre. La llista dels meus llibres favorits, més que recomanables jo diria que imprescindibles per als més petits, és immensa. Triar "alguns" em resulta terriblement complicat... Crec que aquest és el moment de recomanar els meus, jejeje. Sé que no responc del tot a la vostra pregunta però us donaré els noms d'alguns autors l'obra dels quals em fascina, com Leo Lionni, Anne i Paul RandMaurice SendakEric CarleLauren ChildHervé TulletMandana Sadat, Bruno MunariRoald DahlWolf ErlbruchJutta BauerTomi UngererJanoschKveta Pacovská, Shaun Tan i molts altres. A Iberoamèrica i a Espanya tenim grans autors que han donat al món, i ens segueixen donant, obres imprescindibles de la literatura infantil. La meva llibreria està plena d'elles però no m'és possible anomenar totes, i em nego a nomenar unes i deixar de banda altres. Si he de nomenar dos autors que ens van deixar un gran llegat: Juan Farias i Gloria Fuertes. Per veure la resta, us convido a casa i les gaudim junts. De tota manera, vull afegir que a boolino feu una molt acurada selecció, i animo els lectors a seguir les vostres recomanacions.

Moltíssimes gràcies pel teu temps i atenció, i des de boolino t'oferim un espai per compartir inquietuds i coneixements amb els nostres seguidors quan vulguis.

Moltíssimes gràcies a vosaltres per l'entrevista, ha estat un veritable plaer respondre a les vostres preguntes. Ens seguirem trobant entre llibres.

Link d'interès: https://www.facebook.com/margarita.delmazo?ref=ts

RHM 5-1 230 x 50 patrocinio blog Salamandra 5-3 230 X 50 0213  

También te puede interesar:

Palabras clave de este post: boolino, entrevista, margarita del mazo, literatura infantil, contes infantils, camuñas, hamelín, narració oral

Comentar post