Blog by Boolino

Mucho más que cuentos infantiles

Boolino es más que una web de cuentos infantiles y novela juvenil. Encuentra en nuestro blog consejos de lectura.

boolino entrevista a Teresa Colomer

Entrevistas  · 

boolino entrevista a Teresa Colomer

 

“L’experiència de la lectura és molt àmplia. Hi ha mecanismes més fàcils d’enganxar, com la intriga o la identificació. Però, com en tots els plaers, el gust es va ampliant a altres sabors i formes més subtils.”

Llicenciada en Filología Hispánica i Filologia Catalana; Doctora en Ciències de l’Educació. Catedràtica de didàctica de la literatura de la Universitat Autònoma de Barcelona. Dirigeix el grup de recerca
large Teresa Colomer 2012 1GRETEL sobre les relacions entre lectura, literatura infantil i juvenil actual i educació literària a l’escola obligatòria. És autora de més de 200 publicacions sobre aquests temes.

Té quatre trams de recerca reconeguts. Ha obtingut el Premi de Pedagogia “Rosa Sensat” 1990 pel llibre Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre (amb Anna Camps), el “Cecilia Meireles” (Brasil) al millor llibre teòric publicat al 2003 per A Formaçao do Leitor literario. Narrativa infantil e juvenil actual i el Premi de Pedagogia de la Fundació Enciclopèdia Catalana (2003 i 2004). Ha impulsat iniciatives pioneres a Espanya com el primer postgrau de Biblioteca escolar (1990-1993) i la primera Xarxa de tot l’Estat de recerca universitària sobre literatura infantil i juvenil (1999-2006).

Actualment dirigeix el Màster internacional en línia en “Llibres i Literatura infantil i juvenil” (organitzat per la UAB i el Banco del Libro de Veneçuela); el Màster oficial interuniversitari de “Biblioteca Escolar i promoció de la lectura” (UAB-UB) i la Diplomatura de “Biblioteca escolar, cultura escrita y sociedad en red” (UAB- UB- Altos Estudios Universitarios de la OEI). És membre de 10 consells de revistes educatives, ha estat jurat de diversos premis de literatura infantil i juvenil i d’assaig i ha realitzat múltiples cursos i conferències de formació permanent dels docents en més de 15 països europeus i llatinoamericans.

Hola Teresa, com et defineixes professionalment? I com a lectora?

Vaig estudiar filologia i vaig entrar al món de l’ensenyament. Totes dues coses m’han apassionat i he intentat investigar sempre com es podia millorar l’educació literària dels infants i adolescents. Em vaig construir professionalment en una època en què tot estava per fer i es respiraven les ganes de fer-ho. L’arribada de la democràcia amb els moviments de renovació pedagògica a les escoles, el naixement de l’Escola de Mestres de la UAB, la formació de l’àrea universitària de llengua i literatura, la recerca en aquest camp... Vam poder participar en inventar-ho tot i això va multiplicar la creativitat i l’esforç en el camí de buscar referents internacionals, assajar formes de col·laboració universitat-escola, construir equips de professorat, etc. Tant la producció de literatura infantil i juvenil, com l’ensenyament universitari de la literatura han tingut un desenvolupament molt important en aquestes dècades. Però també hi ha hagut altres canvis, com la transformació tecnològica o l’augment de les migracions que presenten nous reptes educatius sobre la pregunta de com fer lectors.

Has estat bona part de la teva vida envoltada de llibres, a qui li deus el teu amor per les històries i pels llibres?

Als meus pares, és clar. Sempre vaig viure l’afició als llibres com una obvietat. Formava part d’una cultura obrera il·lustrada que veia en la lectura una conquesta de la humanitat. Cada germà tenia la seva pròpia lleixa de llibres, els diumenges anàvem a comprar els “tebeos” (prohibits els violents i els “de nenes”) i recordo la meva enveja quan el pare va prometre a la meva germana petita el seu pes en llibres si s’engreixava el que el metge havia dit que aniria bé. En canvi a l’escola no hi havia altra biblioteca que un armari tancat amb clau. 

Quins van ser els teus primers passos com a lectora? Quines lectures van ser més decisives a la teva infància?

Vivíem de les col·leccions dels anys cinquanta i seixanta. La majoria no eren bones traduccions ni grans edicions, però vaig llegir molts clàssics d’aventures, com A través del desierto, els llibres de “Tarzán” i els de Karl May (en les edicions de l’editorial Gili d’abans de la guerra perquè la meva mare hi va treballar molts anys i a casa es conservaven molts llibres d’aquesta editorial), els Verne i “Guillermo Brown” dels prestatges del meu germà i altres com Corazón, Mujercitas o les sèries d’Aventura i Torres de Malory d’Enid Blyton. De fet vaig llegir quasi de tot el que es publicava llavors, res d’original, la meva generació pot enumerar desenes i desenes de títols coincidents. I penso que es recorden molt perquè els rellegíem una i altra vegada. Els exemplars que conservo estan pràcticament trinxats per l’ús.

Com comences la teva relació amb el món de la lectura i la investigació de la LIJ?

Quan vaig acabar filologia, als 21 anys, vaig començar a donar classe en una escola de la perifèria de Barcelona. Em va semblar natural muntar una biblioteca d’aula amb llibres que portaven els nens. Tenir llibres, bons llibres si es podia triar, era l’instrument imprescindible per fer lectors. “Aqui uns nens... aquí uns llibres” és la nostra feina de mediadors, com ens diu Aidam Chambers. Llavors, i encara ara, la investigació en lectura, en ensenyament de la literatura i en la literatura infantil i juvenil semblaven tres coses molt separades, fins i tot en els congressos universitaris o les bibliografies. Jo les vaig veure sempre relacionades i vaig intentar ajudar a fer-les confluir.

Dirigeixes l’equip GRETEL (Grup de Recerca de literatura infantil i juvenil i educació literària de la Universitat Autònoma de Barcelona), quin és l’objectiu d’aquest equip tan complet i de qualitat?

El nom de GRETEL  surt, aproximadament, de les inicials de Grup de Recerca en Literatura infantil i Educació Literària. Ara el formen més de 15 persones entre professorat i becaris. Hi ha gent de Catalunya, País Basc, Cantabria, Argentina, Xile i Veneçuela i també rebem molts investigadors que vénen a fer-hi estades i doctorats (en aquests moments de Brasil, Lisboa i Zurich). Crec que constitueix un dels grups més potents en el camp de la recerca i docència de la literatura infantil i juvenil en el nostre país. I una cosa que m’agrada especialment és que alhora és un grup humà molt divers i agradable on es pot treballar amb il·lusió i entusiasme.

Penses que la tasca que es fa des de les universitats està prou reconeguda?

Si no ho està, no podem pas dir que és culpa de la societat. La recerca universitària ha de trobar els seus canals de difusió i les evidències de la seva utilitat. Tot i així, és veritat que de vegades això no és fàcil, perquè no són temes cridaners des del punt de vista mediàtic o perquè les administracions no aprofiten prou els recursos humans o no apliquen els resultats de la recerca en els seus plans de millora educativa.

Biblioteca escolar i foment de la lectura és un dels màsters que dirigeixes, com és d’important la biblioteca, tant escolar com pública en l’educació i criança del nen?

Ho és molt. Els estudis, fins i tot els famosos PISA, ho demostren. Vam endegar aquest Màster entre la UAB i la UB fa cinc anys, quan semblava que l’administració feia passos per dotar les escoles de bibliotecaris. Un vell ideal sobre el qual s’està insistint des de la Institución Libre de Enseñanza fa més de 100 anys. Però a l’administració sempre els sembla car a curt termini perquè li incrementa el personal escolar i la crisi no ajuda. Ara començarem la sisena edició amb millores derivades de l’experiència d’aquests cinc anys. No hi ha cap mena de dubte que la lectura a les escoles milloraria amb aquests professionals especialitzats en impulsar-la, fer plans de lectura i incorporar les noves tecnologies. I estaria bé que els pares ho sabessin i demanessin a l’administració aquesta millora per als seus fills, ni que sigui amb un pla progressiu i de futur. Si decidim clarament on anem, podrem arribar-hi, ni que sigui mica en mica. 

9788497566964

Autora: Teresa Colomer // ISBN: 9788497566964

Com a experta en literatura infantil i juvenil, què et sembla un projecte com boolino, on intentem ajudar als pares a fomentar la lectura comprensiva i convertir-la en un hàbit?

L’experiència de la lectura és molt àmplia. Hi ha mecanismes més fàcils d’enganxar, com la intriga o la identificació. Però, com en tots els plaers, el gust es va ampliant a altres sabors i formes més subtils. Els pares tenen un paper fonamental en la creació d’hàbits de lectura, però, lògicament no han pensat mai en el tema abans de tenir fills i necessiten orientació per a aquest període. Iniciatives com boolino són, doncs, molt benvingudes, ja que els hi poden posar fàcil triar els llibres, conèixer la llibreria que els pot orientar, veure les activitats més atractives, descobrir-los els molts contes i recursos de la xarxa, etc.

A boolino estem convençuts que hem d'aconseguir que les nenes i els nens llegeixin més, perquè es diverteixin i, a més, quan siguin adolescents i adults segueixin fent-ho i hagin desenvolupat més les seves capacitats cognitives. Què els recomanes als pares que volen que els seus fills siguin bons lectors?

Hi ha un llistat de coses ben naturals: llegir ells mateixos a casa, passar-s’ho bé llegint amb els fills a l’hora d’anar a dormir, mirar junts poemes a la xarxa o bones apps de llibres infantils a la tauleta, anar junts a comprar llibres o a triar-ne a la biblioteca, comentar i fer bromes sobre els personatges i llibres de manera que formin part dels referents familiars, etc. No cal començar per tot, però cal anar incorporant els aspectes que vinguin més de gust 

Què els diries als pares que no estan preocupats per si els seus fills llegeixen o no, i estan més tranquils mentre els deixen veure la televisió, o jugant amb les consoles?

Em sap greu per ells, la veritat. Els fills potser trobaran estímuls a l’escola o en el context dels amics, però ells s’hauran deixat perdre aquesta complicitat amb els fills. I el temps d’infantesa passa aviat.

En un món en què la tecnologia està avançant a una velocitat de vertigen, com t'imagines el món del llibre en uns anys? I el del llibre infantil per pre-lectors i primers lectors?

El projecte de recerca actual de GRETEL és sobre literatura infantil i juvenil digital, així que vivim envoltats d’apps i tauletes. Tot canvia molt de pressa i encara és en una fase de tempteig, així que no sabria dir quin tipus de literatura acabarà sent digital i quina es mantindrà en paper. Els recursos digitals ofereixen noves perspectives, per exemple, la interactivitat, coses que ja havien assajat els llibres, com els pop ups, però de manera més potent. En canvi no sembla que puguin competir amb la materialitat dels llibres per a petits, que apel·len a tots els sentits. Mentre veiem com evoluciona, podem aprofitar tot el que ara tenim de bo: un munt molt gran llibres i unes quantes apps que valen la pena.

I per acabar, i abusant de l'oportunitat brindada, ens atrevim a demanar-te que ens recomanis alguns llibres per aconseguir despertar en els nostres petits l'amor per la lectura.

És difícil dir uns títols sense edat determinada i sense conèixer l’experiència de lectura anterior d’un lector infantil. Però us puc remetre al web de GRETEL. Tenim una base de dades dels llibres més valorats per la crítica des de l’any 2.000 fins ara. Periòdicament, actualitzem els 20 llibres per a cada edat que han estat més recomanats per la crítica. I nosaltres també en recomanem: tres cada mes i d’aquí a un mes incorporarem a la secció de Recomanats un llistat dels nostres llibres predilectes.

Moltíssimes gràcies pel teu temps i atenció, des de boolino t'oferim un espai per compartir inquietuds i coneixements amb els nostres seguidors quan vulguis.

Webs:

http://www.literatura.gretel.cat/es

http://www.gretel.cat/es

Seguir llegint a Teresa Colomer:

Colomer, T. (2011): “Razones para leer y confianza en conseguirlo”. Netmoms. Revista en xarxa: 

A favor de las niñas”. En: CLIJ: Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil. Nº 57 (Enero 1994) 

El álbum y el texto”. En: Peonza Nº 39 (1996)

¿Cómo terminan los cuentos?”. En: Espacios para la lectura Nº 2 (1996)

Colomer, T. (2011): “Escuela e immigración. La literatura que acoge”. Leer.es   

Llibres:

COLOMER, T. (2010): Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.

COLOMER, T. (dir.) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó. (existeix traducció al castellà a la mateixa editorial)

COLOMER, T. (2005): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica, 3era reimpressió del 2012.

RHM 230x50 1305 v03 Salamandra 5-3 230 X 50 0213  junie

También te puede interesar:

Palabras clave de este post: entrevistas en boolino, teresa colomer, literatura infantil y juvenil, animación lectora, bibliotecas

Comentar post