Blog by Boolino

Mucho más que cuentos infantiles

Boolino es más que una web de cuentos infantiles y novela juvenil. Encuentra en nuestro blog consejos de lectura.

L'art de parlar amb els nens del que llegeixen

Educación  · 

L'art de parlar amb els nens del que llegeixen

Article cedit per Ana Garralón 

Un dels articles més llegits en aquest blog ha estat Leer en voz alta, el mejor regalo on recordàvem que una activitat senzilla pot tenir molta influència en la vida lectora dels menuts. De vegades, una petita acció fàcil de fer és més efectiva que altres activitats més sofisticades. En aquesta línia ens agradaria sugerir idees per parlar amb els nens sobre el que llegeixen. Es freqüent que, després d'aconseguir que els nens acabin de llegir un llibre (o d'haver-lo llegit junts), donem per acabat l'objectiu de la lectura. Tanmateix, l'acte més social de la lectura és tan important com el que llegim. Llegir un llibre acostuma a convidar a parlar-ne, i no només els pares sino també els mediadors, volen tenir converses amb els menuts. Parlar amb ells sobre el què llegeixen és com encendre un llum en la foscor: "Has vist això?... Mira allà... a veure què trobem?..."

Una bona conversa comença amb una bona pregunta. Una bona pregunta et porta a algún racó del teu pensament. Moltes vegades els nens tenen més interés en respondre que en pensar en la pregunta. Així que preguntes tipus,"Què t'ha semblat?, Què t'ha cridat més l'atenció? o Què en penses d'això?" són camins que conviden a explorar més que a respondre.

Busca punts d'interés dels nens. Molts llibres toquen més d'un tema així que segurament trobaràs algún assumpte personal per a compartir amb ells.

Dirigeix les preguntes a donar sentit a la història. Molts nens han d'entendre la història abans d'entendre'n el significat. Algunes preguntes poden anar dirigides a revisar els punts principals de la trama. Els nens que entenen millor les històries seràn lectors amb més confiança i aquesta seguretat els proporcionarà més plaer en les seves futures lectures.

Reformula les preguntes. Si veus que els nens no responen per que no han entés la pregunta, ajuda'ls. Pots utilitzar diferents paraules o ajudar amb els adjectius. Com és la Matilda? Es valenta i curiosa o tímida i generosa? Una part important de la conversa va dirigida a desenvolupar els seus recursos en el ús del llenguatge per expressar-se i facilitar-los un major domini sobre aquest. 

Fes conexions personals amb la història. Què faries tu si et passava el mateix que li passa al protagonista? Aquestes connexions els ajuden a relacionar la història amb les seves vides. Es pot parlar sobre les figures i el contingut del llibre o sobre el significat del text.

Tingues paciència. Una persona amb recursos per a la conversa no es fa de la nit al dia. Aprén a tenir paciencia per deixar que els nens trobin la manera en la que es poden expressar millor, sense ofegar-los a comentaris o preguntes. Si fas moltes intervencions, només seras tu qui conversi sobre els llibres.

Escolta. Els nens necessiten temps per contestar. Si preguntes, espera a que ells puguin tenir temps per pensar i contestar. Pregunta, fes un petit comentari i espera. Demostra al nen que saps escoltar-lo i que l'escoltes activament. És important fer-ho per tenir una bona conversa. 

Totes les respostes son vàlides. La conversa és el contrast de punts de vista, escoltar opinions diferents i intecanviar-les. En aquest sentit, totes les respostes son válides i s'han de tenir en compte. Recorda que una bona conversa no està en les respostes només sino en les preguntes també.

Ofereix la teva opinió. Una conversa sobre un llibre no acostuma a ser explicar el que saps del llibre sino el que et sembla el llibre. Concentra els comentaris en això últim per tenir més profunditat i per que els nens estiguin al teu mateix nivell.

Dirigeix la conversa. No et conformis amb les primeres respostes, els nens tenen el costum escolar de contestar ràpidament. Una conversa és un passeig, no una carrera. Ajuda'ls a desenvolupar el esperit crític.

No et despistis. A vegades les converses deriven a temes que no tenen res a veure amb el llibre. Controla-ho amb preguntes que et portin cap a camí adequat.

Una conversa no acaba mai. No busquis arribar a un fi concret que no sigui el de parlar sobre la història. Acaba quan us sembli oportú, quan acabi la classe, quan arribi l'hora de sopar o quan el temi s'esgoti.

También te puede interesar:

Palabras clave de este post: boolino, fomento de lectura infantil, libros infantiles, cuentos infantiles, recomendaciones, anatarambana

Comentar post