Blog by Boolino

Mucho más que cuentos infantiles

Boolino es más que una web de cuentos infantiles y novela juvenil. Encuentra en nuestro blog consejos de lectura.

boolino entrevista a Marta Luna

Jóvenes lectores  · 

boolino entrevista a Marta Luna

"Davant de tanta banalitat, rapidesa, superficialitat...  que ens envolta practicar una activitat com la lectura ens permet desenvolupar capacitat reflexiva, capacitat de mirar el nostre interior..."

Marta Luna és mestra per l’Escola Normal de Magisteri de Barcelona, professora de català per l’ICE de la UAB, titulada en Pedagogia del Lleure i Animació Sòciocultural i ha participat, a més, en nombrosos cursos de reciclatge professional, congressos i simposis.

Ha dedicat la seva vida professional a la pedagogia i la literatura. Té una àmplia experiència en l’ensenyament, en tots els nivells educatius. Coneix bé el món editorial, ha estat editora de material per a l’ensenyament i de literatura infantil. En l’actualitat es dedica a la formació de professorat i és col·laboradora habitual de l’ICE de la UB i del de la UAB. És assessora pedagògica de Barcelona Multimèdia i professora de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès. Participa en el projecte pedagògic Patrimonia’m del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona, en qualitat de coordinadora pedagògica.

Ha publicat assaigs sobre didàctica del llenguatge, materials destinats a l’aprenentatge de la llengua i llibres destinats al públic infantil. Per un d’aquest llibres va rebre el premi Serra d’Or l’any 2002, conjuntament amb Picanyol i Toni Matas. Ha estat membre del jurat de nombrosos premis literaris. Col·labora habitualment amb la revista Faristol, com a crítica.


martalunaCom et defineixes professionalment? I com a lectora? 

Professionalment puc dir que m'he passat la vida en una aula. He fet classe en tots els nivells d'educació reglada, he treballat amb adults, faig formació de professorat, dono classes d'escriptura a l'Ateneu Barcelonès... tota la vida.

Sóc lectora habitual  i fascinada per la lectura, però hauria de parlar d'èpoques, moments  i circumstàncies. Per exemple: llegeixo molta literatura infantil perquè m'agrada, perquè m'interessa, perquè la professió m'hi obliga, també en llegeixo que encara està a mitges a l'Escola d'Escriptura... i això fa que en temps de vacances tingui veritable necessitat de lectura adulta. M'agrada seguir els autors en llengua catalana contemporanis, que veus que comencen a resultar interessants; m'agrada llegir i rellegir autors europeus gairebé per comprovar que continuen  interessant-me. Penso en Stefan Zweig, Michel Tournier, alguns clàssics...

Llegeixo premsa a diari, suplements literaris, llibres sobre comunicació i llenguatge... I ara, potser perquè cada dia sóc una mica més gran, m'agrada llegir filosofia, assaig...

Has estat bona part de la teva vida envoltada de llibres, a qui li deus el teu amor per ells?

Primer de tot a la meva família. Vaig viure els meus primers onze anys en una casa en què hi havia molts adults. Tots llegien, coses diverses, nivells diversos, però tots llegien. Era un fet natural. No hi havia ni temps  ni diners per a gaires coses, però mai no em van faltar llibres per llegir.

De manera molt especial, el meu pare em va fer agafar amor al llenguatge: els jocs de paraules, els diàlegs absurds, els oxímorons, la memorització de poemes i cançons formen part dels meus records amb ell, mentre fèiem el trajecte diari amb metro.

Quins van ser els teus primers passos com a lectora? Quines lectures van ser més decisives a la teva infància?

Quan jo era petita, podríem dir que no hi havia literatura infantil. Tot plegat es limitava a la col·lecció "Cadete" als llibrets "Pulga" , als clàssics "Araluce" i alguna col·lecció destinada a les nenes –ara no en recordo el nom- on podíem trobar històries lacrimògenes i moralistes. Vaig tenir la sensació de tenir a les mans una cosa que m'interessava quan vaig llegir "Mujercitas". Jo volia ser la Jo. Jo volia passar el dia dalt d'una pomera llegint com ella. Jo volia ser escriptora com ella. Va ser el meu primer "personatge".

Com comences la teva relació amb el món de la lectura i la investigació de la LIJ? 

D'una manera força casual, casual vol dir que no hi va haver una intenció d'entrar-hi, sinó que m'hi vaig anar trobant. Fins  a principi dels vuitanta jo era mestra d'escola primària. Volia comunicar als meus alumnes la meva passió per la lectura. Vaig organitzar la biblioteca de l'escola, vam instaurar uns sistema de préstec de llibres, jo llegia en veu alta a la classe... El sentit de responsabilitat d'aquesta tasca em va portar a llegir jo abans tot el que després donava als alumnes. Així vaig entrar amb contacte amb els primers llibres de La Galera, les traduccions en castellà de Joventut i Noguer  dels autors europeus que ens començaven a arribar.

Quan vaig deixar l'escola ja tenia inoculat el virus de la literatura infantil i l'atzar,  només l'atzar, em va portar a treballar en una editorial escolar que també editava literatura infantil. Va ser el punt definitiu.

La tasca que es fa des de les universitats està prou reconeguda per la societat?

Penso que no està reconeguda perquè, de forma general, no se sap que es fan estudis sobre literatura infantil. És més, jo crec que hi ha poca gent que pensi que la literatura infantil hagi de ser objecte d'estudi.

201306071320 0001

Autora: Marta Luna // ISBN: 9788424658083

Explica’ns per què és important la promoció de la lectura en la primera infància.

D'entrada, perquè com a lectora nena que un dia vaig ser, penso que cap criatura no s'hauria de perdre aquest plaer. Segona, com a mestra sé dels beneficis que atorga a l'aprenentatge en general, disposar d'un bon bagatge lingüístic. I, finalment, davant de tanta banalitat, rapidesa, superficialitat...  que ens envolta practicar una activitat com la lectura ens permet desenvolupar capacitat reflexiva, capacitat de mirar el nostre interior...

A una de les teves conferències parles de llegir per viure, explica’ns per què és important llegir actualment. 

De vegades no tenim prou present que llegir és una activitat intel·lectual complexa. Quan llegim es posen en marxa un munt de capacitats  del nostre intel·lecte com és ara, relacionar, categoritzar, inferir... Algunes d'aquestes capacitats es desenvoluparien exactament igual fent una altra cosa, però algunes són ben pròpies de la lectura. No llegir equival a desaprofitar-les o –pitjor encara- atrofiar-les. Vivim en un món alfabetitzat, les informacions circulen per escrit, les relacions socials  a Internet són escrites... com s'ho faran les persones que no tinguin un bon domini de la lectura en tots els camps? 

Com a pedagoga, mestra i experta en literatura i en el foment de la lectura, què et sembla un projecte com el de boolino, en el que intentem ajudar als pares a fomentar la lectura comprensiva en els seus fills i convertir-ho en un hàbit?

Què n'he d'opinar jo que he començat per dir que el meu bagatge familiar d'inici em va donar la clau del que he estat capaç de fer i del poc o molt que sóc ara?

Per raons diverses, hi ha molts pares que veuen la necessitat d'ajudar els fills, d'estar al seu costat en aquesta i en moltes altres coses, però no saben com fer-ho. Cada vegada es fa més necessària la mediació i el suport dels especialistes. Això és Boolino.

A boolino estem convençuts que hem d'aconseguir que les nenes i els nens llegeixin més, perquè es diverteixin i, a més, quan siguin adolescents i adults segueixin fent-ho i hagin desenvolupat més les seves capacitats cognitives. Què els recomanes als pares que volen que els seus fills siguin bons lectors?

Fonamentalment que els posin llibres a l'abast. Si els poden comprar, que els comprin, i si no que els vagin a buscar a la biblioteca. Que els acompanyin en la lectura, no que els facin de mestres, sinó que els ACOMPANYIN, és a dir, que posin la seva falda a disposició del  fill que vol que li llegeixin un conte, que necessita encara que l'ajudin perquè no en sap prou o, senzillament, que volen companyia mentre llegeixen.

I, sobretot, que no converteixin la lectura en una obligació sinó en un hàbit plaent adquirit que permet una estona de tranquil·litat, de silenci, de concentració, d'intimitat...

Què els diries als pares que no estan preocupats per si els seus fills llegeixen o no, i estan més tranquils mentre els deixen veure la televisió o jugant amb les consoles?

Com he sentit dir a algunes mestres molt bregades quan intenten sensibilitzar els pares al respecte: Mireu, jo us ho dic per vosaltres, jo tindré el vostre  fill un sol curs i vosaltres us el quedareu per tota la vida. Vosaltres mateixos...

I és que els pares tenen responsabilitats que no poden eludir. Les escoles, els instituts, els esplais, les biblioteques... no fan, no poden fer miracles. Treballen amb la matèria primera que els arriba i la qualitat d'aquesta matèria primera depèn del que  passa a casa. Tot el que fan els altres es col·loca sobre aquesta base i si la base es feble o no n'hi ha... passa el que passa.

Com t'imagines el món del llibre en uns anys? I el del llibre infantil per pre-lectors i primers lectors?

Jo crec que la discussió, la dificultat, el debat del futur... no està en quin serà el suport ni en què i com es llegirà. La qüestió és què hem de fer per augmentar els índexs de lectura, i de retruc, els d'èxit escolar, els de coneixement de llengües estrangeres, els de consum cultural, els de capacitat de reflexió, discussió i anàlisi, etc.

I, per acabar, i abusant de l'oportunitat brindada, ens atrevim a demanar-te que ens recomanis alguns llibres per aconseguir despertar en els nostres petits l'amor per la lectura. 

En aquets aspecte sóc molt clàssica i vaig a toc segur: Elmer, FrederickLa talpeta que volia saber..., i tots els contes populars, que per això són populars, perquè fa molts anys que funcionen.

Moltíssimes gràcies pel teu temps i atenció, i des boolino t'oferim un espai per compartir inquietuds i coneixements amb els nostres seguidors quan vulguis.

- Xerrada: “Llegir i escriure per a viure” a l’Escola Can Manent (2011)

Publicacions:

- Luna, Marta i Duran, Teresa. Un i un i un... fan cent! Barcelona: La Galera, 2002.

RHM 230x50 1305 v03 Salamandra 5-3 230 X 50 0213  junie

También te puede interesar:

Palabras clave de este post: entrevistes a boolino, marta luna, literatura infantil, pedagogia, educació, criança

Comentar post